Fejlesztés
Korai fejlesztés – Baba FDM
A többi fejlesztéstől eltérően ezeken a foglalkozásokon a szülők is részt vesznek.
Az órák során célunk a gyökerekhez való visszatérés, a megfelelő mozgásminta kialakítása, a kimaradt mozgásformák tanulása és a szimmetrikus mozgás kialakítása.
Mi az a Baba FDM?
Egy rendkívül hatékony manuális terápia, amely azonnali megkönnyebbülést hoz a csecsemő vagy a kisgyermek számára. Megalkotója Dr Stephen Typaldos orvos. A kisbabánál sérülések keletkezhetnek a kötőszövetben magzati élet vagy a szülés közben, mely kihat az egész szervezetére. Ezt a baba sajnos még nem tudja szóban elmondani, kellemetlenség érzését, fájdalmát sírással jelzi. Fontos az esetleges problémák minél korábbi kikezelése, hogy a csecsemő a mozgástanulást szabadon, örömmel végezhesse, ne alakuljanak ki rossz berögződések.
Javasoljuk, ha gyermeke:
- hasfájós, gyakran ébred, széklet problémákkal küzd
- nyugtalan, sokat sír
- izomtónusa túl feszes vagy túl laza
- nem szeret hasra fordulni, hason repülőzik
- hangokra túlérzékeny vagy nem figyel rájuk
- szemével tárgyat nem követ, fejét nem fordítja utána
- mozgása összerendezetlen
- aszimmetrikusankúszik, mászik
- nagymozgás mérföldköveit kihagyta, felcserélte, vagy asszimetrikusan végzi (fordulás, kúszás, mászás, járás)
- egyik oldalát preferálja (pl. csak egyik irányba szereti fordítani a fejét, az egyik mellből szívesebben eszik)
- lábujjhegyen jár
- mozgásszegény
Az alábbi csoportokba lehet becsatlakozni a vizsgálatot követően:
- Ébredező torna (3 hónapos kortól)
- Felfedező torna (kúszó-mászó babáknak)
- Kalandozó torna (álló-járó babáknak)
- Csicsergő torna (3-6 év)
Komplex konduktív fejlesztés
A konduktív nevelés célja az összehangolt idegrendszeri működés, melyet a személyiség-, és a tanulásközpontú nevelés révén próbál kiépíteni.
A komplex vizsgálat eredményeinek tükrében célokat tűzünk ki, amik eléréséhez óráinkat holisztikus szellemben, a gyermek egész személyiségét szem előtt tartva tervezzük meg. Gyermekük aktivitására építve egy időben jelenik meg a motoros, kognitív, pszichés és szociális fejlesztés.
Akiket várunk:
- cerebralparetikus gyermekek,
- megkésett mozgásfejlődést, mozgászavart mutató gyermekek,
- szindrómás gyermekek, akiknél vezető tünet a mozgászavar,
- és mindazokat, akiknek a szakemberek mozgásfejlesztést javasoltak.
Iskola előkészítő konduktorral
Célja, hogy a gyermek magabiztosan léphessen iskolába, birtokában lehessen mindazon képességeknek és készségeknek, amik szükségesek a sikeres beilleszkedéshez.
Ha gyermekénél a következő területeken elmaradást észlel, keressen minket:
- emlékezet
- figyelem
- koncentráció
- finommozgások (pl. ceruzafogás, szem-kéz koordináció)
- tájékozódás térben és időben
- reprodukáló képesség ( (mozdulatsor utánzása, színfelismerés, építés másolása)
- sorrendiség
- kézdominancia
- általános tájékozottság
- beszédkészség (önkifejezés, adekvát válaszadás, szókincs)
- problémamegoldó gondolkodás
- szociális érettség (feladattudat, kudarctűrés, társas kapcsolatok, felnőttekhez való viszony)
- mozgáskoordináció
Iskola előkészítő gyógypedagógussal
Célja az iskolára való felkészülés a részlépességek tudatos és egyben játékos fejlesztésével, melyek az olvasás-írás megtanulásának alapjai.
A sikeres iskolai teljesítéshez szükséges képességek fejlesztése:
- kognitív funkciók (figyelem, koncentráció, észlelés, emlékezet, gondolkodás)
- téri, síkbeli, időbeli orientáció
- testséma
- beszédészlelés- és értés
- beszéd és kommunikáció
- finommotorika, grafomotorika
- szem-kéz koordináció
- szociális készség
- érzeli, akarati képességek
Grafomotoros fejlesztés
A grafomotoros fejlesztés az írásmozgást és az íráshoz szükséges finommozgásokat foglalja magába. Ebbe tartozik a finommozgás koordinációjának fejlesztése, a keresztmodalitásoknak (látásnak, hallásnak, tapintásnak, bőrérzékelésnek) fejlesztése, az ábrázoláshoz szükséges képességek (megfelelő ritmus, nyomaték, koordináltság, ceruzatartás, vonalvezetés) fejlesztése, valamint a magas követelményrendszerből adódó szorongások leküzdése. A foglalkozások célja továbbá a kognitív képességek fejlesztése.
Keressen minket, ha gyermeke:
- nem mer, vagy nem akar, esetleg nem szeret ábrázolni (ceruzával, filccel,… alkotni)
- bizonytalanul tájékozódik térben és síkban
- reprodukálás során gyakran vét hibát (mozdulatsor utánzása, színfelismerés, építés másolása)
- sorrendiséget nehezen követ
- térirány ismerete nem stabil (különösen jobb-bal)
- szem-kéz koordinációja pontatlan
- nem képes alakot és hátteret megkülönböztetni
- nem ismeri fel az azonosságokat és különbségeket
- türelmetlen
- kézmozgásait nem tudja tudatosan vezérelni
- keze gyenge
- nem szívesen vesz részt aprólékos kézmozgást igénylő játékokban (pl. gyöngyfűzés)
- ceruzafogása nem megszokott
Tartásjavítás
Ezeken a foglalkozásokon a mozgáskoordináció fejlesztésén túl kiemelt szerepe van a tartási rendellenességek megelőzésének, illetve a tartásbeli problémák korrekciójának.
A fejlesztések során hangsúlyt kap a lábboltozat fejlesztés, a mozgáskoordináció fejlesztése és a helyes testtartás kialakítása.
Amennyiben gyermeke:
- tartása hanyag
- lúdtalpa vagy síktalpa van
- bokasüllyedése van
- mozgáskoordinációja összerendezetlen
- sokat ül asztalnál
keressenek minket.
Komplex gyógypedagógiai fejlesztés óvodások számára
Fejlesztési területek (egyéni szükségleteknek megfelelően):
- nagymozgások, finommotorika, grafomotorika
- vizuomotoros koordináció
- testséma
- érzékelés, észlelés: vizuális, auditív, téri
- gondolkodási funkciók
- emlékezet
- figyelem
- beszéd, beszédészlelés, beszédértés, kommunikáció
- szociális-érzelmi területek
Komplex gyógypedagógiai fejlesztés kisiskolások számára
Fejlesztési területek (egyéni szükségleteknek megfelelően):
- tanulási képesség
- írás, olvasás, számolási képesség
- érzékelés, észlelés: vizuális, auditív, téri
- gondolkodási funkciók
- emlékezet
- figyelem
- beszéd, beszédészlelés, beszédértés, kommunikáció
Diszlexia prevenció gyógypedagógussal
A terápia célja a helytelen olvasási szokások kialakulásának megelőzése. Játékos formában a következő területek fejlesztését célozzuk meg:
- téri tájékozódás
- auditív észlelés
- vizuális észlelés
- beszéd (fonológiai tudatosság, ritmuskészség)
- gondolkodás
Diszkalkulia prevenció gyógypedagógussal
Fő célunk a gondolkodás képességeinek fejlesztése, a számfogalom kialakítása, a tárgyakkal, modellekkel való cselekedtetés, megtapasztaltatás.
Diszgráfia prevenció gyógypedagógussal
Az írás kivitelezéséhez a hallás, a látás, a gondolkodás, a mozgáskoordináció, a finommotorikus képesség és a nyelvi képességek megfelelő fejlettségi szintje szkséges.
A fejlesztések során ezen képességterületekre helyezük a hangsúlyt.
Artikulációs és fonológiai zavarok terápia
A terápiára abban az esetben van szükség, amikor a gyermek (vagy akár fiatal, felnőtt) bizonyos beszédhangokat nem megfelelően ejt (torzít) vagy más hang(ok)kal felcseréli, helyettesíti (pl.: k helyett t; r helyett j; s helyett sz). A beszéd ebben az esetben nehezen érthető vagy akár érthetetlen. Mindez nehézséget okozhat szociális téren, illetve az iskolai készségek (olvasás, írás elsajátítása) területén egyaránt.
Amennyiben a gyermek betöltötte a 4. életévét és a beszéd – különösen idegen személyek számára – érthetetlen, vagy 5 éves elmúlt, de még továbbra is bizonyos beszédhangokat nem megfelelően ejt, a logopédiai fejlesztés indokolttá válik.
A terápiát minden esetben vizsgálat előzi meg.
A terápia során az adott beszédhangok célzott javítása mellett, a hallási észlelés és a figyelem, valamint a szókincs és a verbális kifejezőkészség fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetünk.